U domenu kulturnoistorijskih (duhovnih) vrednosti vojvođanskih Mađara, u okviru ovog projekta bi se obradile sledeće tematske celine: Ferenc Sep, izdavač i urednik prvog lista na mađarskom jeziku u Vojvodini (Honunk Állapota, 1848); Torontalski ćilim – prvi vojvođanski «brendirani» proizvod u 19. veku; Franc Paul Plajc, prvi (pravi) štampar u Banatu (1847); Karolj Biterman, prvi štampar u Bačkoj (1844); Umetnička kolonija u Velikom Bečkereku (1897-1899) – prva umetnička kolonija na tlu Vojvodine; Velikobečkerečki fotograf, Ištvan Oldal st. – osnivač prvog stalnog fotoateljea na tlu Srbije (1853); Kasine u Vojvodini (1833-) – prve čitaonice i biblioteke, mesta «kulturnog druženja» građanstva; Bač-Bodrog – prvi mađarski časopis u Vojvodini za zavičajnu istoriju (1878); Istorijsko i arheološko društvo Bač-Bodroške županije (1883); Mađarsko kulturno društvo Torontalske županije (1885); Industrijalizacija u Vojvodini (1867-1941); Istorija školtstva u Subotici (1867-1941); Istorija Subotičkog pozorišta (1854-1918); Istorija subotičke sinagoge (1902-2017); Holokaust u Vojvodini 1944
U domenu etnografskih tema, obradile bi se sledeće tematske celine:
Narodne običaji: Božićne grane kod Mađara u Vojvodini; Običaj dramskog prikazivanja; Isusovog rođenja i traženja konaka u okolini Bogojeva; Običaji Božićna večera kod Mađara u Vojvodini; Jaganjci i anđeli od krep papira u okolini Subotice; Praznični običaji poklade kod Mađara u Vojvodini;
U vezi interetničkog uticaja podunavskih Švaba i vojvođanskih Mađara u domenu etnologije, koja je podosta izražena, obradile be e sledeće teme: poljoprivreda: uzgajanje, obrada i korišćenje konoplje, krompira i novih vrsta vinove loze; đubrenje sa stajnjakom; uzgajanje stoke u domaćem okruženju; narodna gastronomija: pripremanje raznih vrsta testa, štrudli i kompota; društvena etnografija: uzgajanje samo jednog deteta, male porodice.
Cilj: Implementacija navedenih kulturnoistorijskih i etnografskih duhovnih vrednosti u obrazovni proces mađarskih đaka u Vojvodini. Naime, neka ranija istraživanja su pokazala, da su mađarski đaci nedovoljno upoznati sa svojim lokalnim i regionalnim kulturnim i etnografskim vrednostima, a upravo te vrednosti čine važan sastavni deo tzv. lokalnog identiteta Mađara u Vojvodini. Uvođenjem tih pojmova i tematskih celina u obrazovanje – a upravo je to cilj ovog projekta – proširujemo informisanost đaka o pojedinim duhovnim vrednostima mađarske manjine, a time dikretno doprinosimo jačanju njihovog lokalnog/regionalnog identiteta.
Stanje istraživanja u oblasti iz koje je predložen projekat
Ovaj projekta svakako predstavlja pionirski poduhvat, budući da ne postoje slična ranija istraživanja, sa ishodom obrazovne implementacije. Istina, unazad nekoliko godina se radi na formiranju određene vrste katastara kulturnih vrednosti vojvođanskih Mađara, u šta je uključen i Nacionalni Savet, (i u čemu su učestvovali i neki istraživači sa ovog projekta), ali je izrada tih katastara još u toku i nije zaokružen do kraja, te nema ni mogućnosti za obrazovnu implementaciju.
Planirani (očekivani) rezultati projekta
Ovaj projekat bi, pak, za svoj ishod imao ne samo adkevatnu obradu navedenih tema, već – kao važan obrazovni ishod – njihovu implementaciju u obrazovni proces mađarskih učenika u Vojvodini. Obradom nabrojanih tema/pojmova bi se ujedno formirala i jedna elektronska baza podataka, sa ujednačenom, adekvatnom metodologijom obrade pojmova, (sa dužinom pojedinačnih tema do 2000 karaktera), koja bi za svoj krajnji ishod imala obrazovnu primenu. Bo bi to, zapravo prvi, ali veoma važan segment jednog dužeg istraživačkog procesa u ovom domenu.
Mogućnost primenjivosti rezultata projekta
Upravo je mogućnost praktične, konkretne primene u obrazovanju, rezultata projekta i cilj i krajnji ishod ovog istraživačkog poduhvata, a obrada i prezentacija tema/pojmova biće adekvatno prilagođena obrazovnom procesy. To bi znacilo, da ce baza podatak, koji ce biti ishod projekta, biti dostupna na sajtu Uciteljskog fakulteta na mađarskom nastavnom jeziku u Subotici (www.magister.un.ac.rs) svim zainteresovanim nastavnicima, uciteljima, kao i naucnim radnicima.